Onregelmatig periodiek over empirisch onderzoek naar discriminatie en agressie
Onze missie: -- "To boldly go where no man has gone before!" --
Onderwerpen: discriminatie, meten van fascisme, F-schaal, rechts autoritarisme (RWA), sociale dominantie (SDO), bevooroordeeldheid (prejudice), systeem 1 vs systeem 2 denken (snel denken vs langzaam denken)
Dr. Mik van Es -- psycholoog, psychometricus
zondag 3 mei 2020
'Groeien door te delen'
Laatst bijgewerkt op 7-5-2020 om 3.55
Vandaag (zaterdag, 2 mei 2020) viel me een merkwaardige advertentie op. Ik zag de paginagrote advertentie het eerst in de Volkskrant, maar later ook in de NRC. De veelkleurige kop luidde: Groeien door te delen.
We zitten in een wereldwijde corona-pandemie. Alleen in Nederland bedraagt het aantal virus-doden op dit moment (3-5-2020 om 0.31) al bijna vijf duizend. Om precies te zijn: 4.987 (hier). Om het werkelijke aantal extra doden te krijgen, moet je dat getal -- volgens de laatste CBS-cijfers -- vermenigvuldigen met 1,74. Dan kom je op 8677 doden. Ruim vier keer het aantal slachtoffers van de watersnoodramp.
En precies op dat moment zet je een veelkleurige advertentie in de krant met de kop: groeien door te delen. Ja, de epidemie groeit doordat het virus zich via de besmette cellen van mensen snel vermenigvuldigt.
Maar dat blijkt niet te zijn, wat de advertentie bedoelt. De advertentie is -- voor wie wat beter leest -- een oproep om plastic armbandjes te kopen. Liefst heel veel, maar in ieder geval tenminste twee. Het eerste gekleurde plastic armbandje draag jezelf. Volgens de advertentie laat je daarmee zien, dat je in deze crisistijd wilt helpen. Het tweede bandje geef je weg aan een ander.
Misschien aan iemand die er niet echt op zit te wachten, maar dat stomme, gekleurde armbandje ook niet goed durft te weigeren. Wat kosten twee van die plastic armbandjes? Niet niks natuurlijk. Per twee gaat het om 10 euro. Ik kon niet achterhalen of je daar ook nog verzendkosten voor moet betalen, want op dat moment waren de bandjes kennelijk al uitverkocht.
Om het jezelf goed voelen nog te versterken, kies je per bestelling ook nog een goed doel dat je wilt steunen. Kortom, hier is een handige ondernemer bezig. Hij verkoopt geen armbandjes, maar vooral emotie.
De advertentie meldt ook nog: 'Samen kunnen we veel meer dan we denken en komen we verder.' Mooi toch? Eerst samen zorgen voor bijna 9.000 overbodige doden en dan samen nog verder willen komen. Op naar de 20.000 doden. Je moet vooral niet te snel tevreden zijn.
Ik vrees dat het virus zich van dat plastic armbandje niet veel zal aantrekken. Ik vrees ook dat het virus zich van ons fijne gevoel, dat we bij onszelf opgewekt hebben, niets zal aantrekken. Kortom, op deze manier zijn we wel 'heel goed' bezig voor ons gevoel, maar komen we geen stap verder.
Integendeel, we stoppen onze schaarse tijd, geld en energie in feel-good activiteiten. De advertentie onderstreept wat ik in de voorgaande blogposts al opmerkte. Doordat we tegenwoordig bijna allemaal voortdurend in vooroordelen denken geven we het virus ruim baan. We scoren te hoog op bevooroordeeldheid: de zooifactor. Niet het virus is het grote probleem, maar onze zieke manier van denken.
Eigenlijk is dat nog te aardig gesteld. Het is geen 'denken', het is babbelen. Het is het produceren van bullshit en borrelpraat, waardoor we het virus ruim baan geven. Het is onze voortdurende focus op emoties bij onszelf en anderen, waardoor het virus zo probleemloos haar zegetocht door de wereld kan maken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten