donderdag 4 mei 2023

Door gevaarlijke gekken omringd. 23. Gevaarlijk inhalen op de Horst

 

Het is mooi weer en ik rij over de Horst in westelijke richting. De Horst is een smalle, bochtige weg in de kop van Drenthe. Wat de smalle weg zo bijzonder maakt en zo gevaarlijk, zijn de dikke bomen die dicht op elkaar staan en ook nog eens vlak langs de rand van het wegdek.

Op de Horst mag je, volgens de belijning, maximaal 60 km per uur rijden. Ik rij ruim 60, want ik heb liever geen onnodig mij inhalende auto's.

Maar deze middag is het raak. Ik zie de inhaalpoging niet echt aankomen. Pas als de man (of vrouw, maar dat lijkt me weinig plausibel) me al bijna ingehaald heeft, realiseer ik me, dat het gebeurt. De passerende auto gaf geen richting aan, zie ik nog.

Omdat de Horst een akelig smalle weg is, bleef ik voortdurend goed rechts rijden. Ik liet slechts een kleine ruimte tussen mijn auto en de rand van het wegdek en die gevaarlijke bomen. Als je dat niet doet, heb je kans dat je bij een tegenligger nog op het laatste moment de rand van de weg moet opzoeken. Als zo'n zijwaartse uitwijkpoging fout gaat, gaat het ook goed fout. Dus, dat liever niet.

Ik blijf keurig rechts rijden en alles gaat goed.

Maar stel nu eens, dat ik per ongeluk even iets naar links was uitgeweken. Onbewust van het feit dat ik ingehaald werd. Dan heeft de inhalende auto twee opties. De ene is, de berm insturen en tegen een boom knallen. Ongeveer het laatste wat je zou willen. De andere optie is niets doen. In dat geval krijgt de inhalende auto een stoot naar links. En vliegt dus vervolgens ook weer op een boom.

Is er nog een derde optie? De passerende automobilist zou kunnen proberen tegenstuur te geven. Ik kom naar links, hij/zij stuurt naar rechts om de klap op te vangen. Maar op dat moment krijgt mijn auto een stoot naar rechts tegen de achterkant. Het gevolg is dat ik links de berm inschiet en tegen een boom knal.

Maar door dat te doen, komt mijn auto in de baan van de passerende auto en gaan vermoedelijk beide auto's links de berm in en knallen tegen de daar staande bomen.

Als je er over nadenkt, blijft inhalen op deze weg een levensgevaarlijke actie. Over de kans dat men toch niet helemaal goed heeft gekeken en dat er ondertussen te snel een tegenligger opdoemt, heb ik het dan nog niet gehad.

Helaas, is gepasseerd worden op de Horst niet echt bijzonder. Gelukkig doet lang niet iedereen het, maar van tijd tot tijd kom je weer iemand tegen, die moet laten zien, toch net nog even iets sneller te willen.

Kortom, mijn verhaal is op geen enkele manier bijzonder. Dit gebeurt niet voortdurend, maar wel vaak. Maar iemand die het doet, kan niet echt inhalen. Hij (of zij) kan niet echt autorijden. Het is iemand, die het verstand op nul heeft staan en ondertussen denkt, heel geweldig te zijn.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten