woensdag 31 januari 2024

Het geweld door jongeren neemt toe. Wat kunnen we daar tegen doen?

 

In reactie op een hoofdredactioneel commentaar stuurde ik onderstaande tekst naar het Dagblad van het Noorden. Men plaatste de brief op zaterdag, 27 januari 2024.

 

---

Het geweld door jongeren neemt toe. Het doodsteken van een leuk jong meisje door een zestienjarige jongen bij Yorneo in Emmen is daar een triest voorbeeld van. Daniëlle Molenaar merkt in haar hoofdredactioneel commentaar (DvhN 23/1/2024) terecht op, dat als een jongere voor de rechter staat, het al te laat is.
 
Wat kunnen we doen om te zorgen dat onze kinderen niet steeds gewelddadiger worden? Molenaar noemt in dat verband Rotterdam, waar in samenwerking met scholen risicojongeren actief benaderd worden en Preventie Interventie Teams kwetsbare gezinnen helpen met de opvoeding.

Zulke initiatieven zijn ongetwijfeld goed bedoeld, maar of ze ook het gewenste resultaat zullen sorteren, is uiterst twijfelachtig. Ongeveer 45 jaar geleden mocht ik in Rotterdam meewerken aan een soortgelijk project. Het project OSM (Onderwijs en Sociaal Milieu). Dat project verbrandde in totaal 65 miljoen oude guldens. De voornaamste opbrengst was de conclusie dat deze aanpak niet werkte. Iets dat men vermoedelijk ook wel had kunnen bedenken, voordat het project van start ging.
 
Wat werkt dan wel? Mensen beschikken over twee gedragssystemen. Men zegt wel: twee verschillende manieren van denken. Namelijk: systeem 1 en systeem 2. Systeem 1 wordt ook wel genoemd 'snel denken', hoewel je het misschien beter zou kunnen omschrijven als 'niet denken en wel doen'. Systeem 2 wordt omschreven als 'traag denken'. Het probleem met de hedendaagse jeugd (en de moderne mens) is dat systeem 2 niet meer goed ontwikkeld wordt. Men doet wel, maar denkt niet meer echt na alvorens iets te doen.
 
Hoe valt dat tegen te gaan? Heel simpel. Door meer dingen te doen die harde feedback opleveren. Dus meer: fietsen, lopen, hollen, dansen, sporten, zingen, piano spelen, zeilen, roeien, kanoën, tuinieren. Maar ook door meer wiskunde-sommen te maken, meer natuurkundesommen te maken, meer zelf te rekenen, te gaan schaken of dammen, go te spelen en de hoeveelheid babbelvakken sterk in te perken. Evenals het gebruik van sociale media. Met het gebruik van de computer en internet is in dit verband op zich niets mis, mits men zich beperkt tot bijvoorbeeld games met harde feedback (dus met een score) of zelf programma's e.d. gaat schrijven.

Meer in het algemeen geldt: alles waarbij vrijblijvend gebabbeld en gekeken wordt, zoveel mogelijk inperken. Want dat versterkt het systeem 1 denken. Zaken als het zo populaire groepsgesprek hebben dus uiteindelijk een zwart randje. Het lijkt zo leuk en onschuldig, maar is het niet.
 
Wie meer informatie wil over het verband tussen systeem1 en 2 denken (bevooroordeeldheid) en agressie kan mijn blog raadplegen: stopdiscriminatie.blogspot.com.

Dr. Mik van Es
Eelde
psycholoog/psychometricus















Geen opmerkingen:

Een reactie posten