zaterdag 25 februari 2023

Door gevaarlijke gekken omringd - 7: even moeten kijken naar een eenzame supper

 

Het was zondag (19/2/2023) mooi weer: het waaide niet te hard, het was vrij warm voor de tijd van het jaar, het was droog en de zon liet zich regelmatig zien. Ik wilde mijn suppen bijhouden en besloot tot een korte tocht over het Paterswoldse Meer met de harde sup. Omdat het water in februari nog koud is en je geen onnodige risico's wilt nemen, in wetsuit.

Ik was vrijwel alleen. Halverwege zag ik vijf kano's, kennelijk afkomstig van de kanoclub, het meer opgaan. Maar ze gingen vrijwel onmiddellijk terug. Misschien viel de wind wat tegen. Kanoën op een meer met koud water (ongeveer 6 graad Celsius) blijft ook met meerdere kano's altijd riskant. Als je onverhoopt omgaat, heb je een groot probleem, dat akelig snel opgelost moet worden, wil je het overleven.

Het was heerlijk rustig zonder al die motorboten die het meer zomers voor een supper zo vermoeiend en onveilig maken. Dat had ik amper gedacht of ik hoorde iets. Een motorboot kwam op hoge snelheid het Verbindingskanaal uit met een stevige hekgolf. Dat was nog niet alles. De boot kwam recht op mij en mijn sup af.

Officieel mag je daar volgens de voortdurend herhaalde borden maximaal 4 kilometer per uur. De snelheid van mijn sup als er geen wind is. Ik schat dat deze boot iets van 20 ging. Royaal meer dan wat er officieel mag, maar minder snel dan sommige idioten die met 40 of 50 over het meer razen.

Zelfs met een wetsuit aan neem ik op koud water liever geen onnodige risico's. Ik ging op mijn knieën zitten en zorgde dat mijn sup de golf recht op kop nam. Daarna weer gaan staan en de sup weer op koers brengen. Door het gedoe verlies je tijd. Omdat ik op tijd stond, niet echt geslaagd.

Dan lig je op koers en je maakt weer vaart. Hoor ik het goed? Hoor ik daar dat klote ding opnieuw? Nu komt de motorboot me achterop en inderdaad: het gaat weer recht op me af. Weer op de knieën gaan zitten, de sup draaien zodat de golf recht op hek genomen wordt en dan weer gaan staan. Dan de sup weer op koers brengen en vaart maken. Weer een paar minuten kwijt.

Wat bezielt twee mensen om met een grote motorboot met een forse hekgolf op een volledig leeg meer rakelings met grote snelheid langs een eenzame supper te varen en dat vervolgens opgewekt nog een keer te doen? Zit er in die hoofden iets helemaal fout? Of zit er misschien akelig weinig in die hoofden?

Ik denk dat het zo zat. De zondag is lang, wat moet je de hele dag in je huisje aan het meer doen? Dan is er opeens iets van afleiding. Op dat grote meer is opeens een eenzame supper te zien. Kom, we pakken de motorboot en gaan kijken! Men heeft even zijn uitstapje. Even de verveling kwijt.

Bedoelden deze mensen het kwaad? Dat geloof ik niet. Ze hebben alleen geen enkel idee over wat een sup wel en niet kan hebben. Hebben ze nagedacht over het gegeven dat er ook met een grote motorboot op een meer wel eens iets grondig mis kan gaan? En dat je in koud water dan een groot probleem hebt? Wel, nee. Waarom zou je over zulke moeilijke dingen nadenken?

Hebben deze mensen manieren? Misschien de verkeerde. Wel in een grote motorboot varen. Wel veel herrie maken. Wel een grote hekgolf produceren. En dan ook nog twee keer een sup hinderen. Terwijl het meer zo onmetelijk groot is.

Zijn deze mensen uitzonderlijk? Ik vrees van niet. Nu vielen ze op, omdat het meer zo leeg was. Maar zomers is het schering en inslag.


 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten