Laatst aangepast: 27/2/2023 om 2.25
Ik lees het bericht op NOS.nl (https://nos.nl/artikel/2465194-pontje-met-25-opvarenden-omgeslagen-in-natuurgebied-vier-gewonden). Ze stonden met 25 mensen op het voetgangerspontje in een natuurgebied om samen vuil te gaan ruimen en toen sloeg dat pontje om.
Het resultaat? ''Vier personen raakten gewond. Eén persoon is gereanimeerd. Diegene is onder het pontje terechtgekomen. De anderen zijn met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht," aldus het bericht.
Hoe haal je het in je hoofd om met 25 mensen tegelijkertijd op een voetgangerspontje te klimmen? Dit waren leden van een 'natuurhistorische' vereniging. Mensen met een gezamenlijke belangstelling voor de natuur. Deze mensen zouden deze dag in dit natuurgebied samen vuil gaan ruimen.
Als je dat samen doet, probeer je er natuurlijk meteen ook een gezellig dagje van te maken. Wat er dus vermoedelijk gebeurd is, is dat men druk keuvelend op het pontje is gestapt. Het pontje kwam daardoor steeds dieper te liggen, maar vanaf de opstapplaats valt dat niet goed te zien. Een aantal van 25 mensen is natuurlijk best veel, maar met wat moeite leek toch iedereen in één keer overgezet te kunnen worden.
Laten we even rekenen. Met 25 mensen van gemiddeld ongeveer 70 kilo kwam er op het pontje een last van 1750 kilo te rusten. Dat is ongeveer het gewicht van 2 Toyota Aygo's. In beginsel leek het pontje dat te kunnen hebben. Het kwam wat dieper te liggen, maar het kwam niet onder water te liggen.
Wat echter voor de mensen die er met zijn allen op klimmen, niet zichtbaar is, is de secundaire dwarsstabiliteit. In normaal Nederlands: hoe scheef mag het pontje komen te liggen, voordat het omslaat?
Als de zijkant van het pontje normaal 15 cm boven het wateroppervlak ligt, mag het pontje zoveel overhellen dat die 15 cm net helemaal onder water ligt. Maar op dat punt is de situatie ook volledig kritiek. Als het pontje ook nog maar een millimeter schever komt te liggen, slaat het in beginsel door.
Maar als het dus door die zware lading van ongeveer 1750 kilogram nog maar 5 centimeter boven de waterspiegel ligt, is een beetje golf al voldoende, om de hele zaak te laten omslaan.
Dan is er misschien nog een ander punt. De (dwars-)stabiliteit van een boot wordt vooral bepaald door de breedte. Hoe breder de boot, hoe stabieler. Maar als je naar dit pontje kijkt, was het een vrij smal pontje. Dat maakt het dus in verhouding een stuk minder stabiel dan een wat bredere pont.
Stond ergens een bordje, waarop duidelijk aangegeven werd dat het pontje maximaal niet meer dan zoveel kilo of zo veel personen mocht vervoeren? Iedere boot behoort een label te hebben, of een bordje, waarop staat hoeveel de maximale last is. Kom je boven die last, dan wordt het geheel instabiel en gevaarlijk, maar vaak ontbreken die bordjes.
Maar zelfs als dat bordje er wel is geweest, moet je als constructeur van de pont bedenken dat er onder geen beding meer dan zoveel mensen tegelijk mee kunnen. Bij een lift slaat de automatische beveiliging aan, zodra de last te groot wordt. Bij een pont wil dat natuurlijk niet, maar je kunt wel bijvoorbeeld het dek zo inrichten, dat er gewoon niet te veel plek is.
Mijn eerste reactie op dit verhaal was inderdaad, hoe kun je zo gek zijn om met 25 man op een voetgangerspontje te klimmen. Maar als je erover nadenkt, kun je dat natuurlijk als constructeur verwachten. De gevaarlijke gek is dan dus de constructeur van het pontje.
De moraal van dit verhaal is ook nu weer: denk even na, voordat je wat doet!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten