dinsdag 4 april 2023

Door gevaarlijke gekken omringd: 13. 'De stuiterbal van de zonzijde'

 

Een jonge man van 28 met slaaptekort 's nachts met de cruise control op 100 rijdend over De Hunebed-highway (de N34). Dan slaat het noodlot toe. Hij rijdt van de weg af (ter hoogte van Eext), raakt een boom en slaat over de kop. Hij komt niet meer bij bewustzijn en wordt enkele dagen later in het ziekenhuis dood verklaard.

Het artikel in het Dagblad van het Noorden (in het katern Drenthe, op 3/4/2023, p. 23) schetst een opgewekte, energieke, sociale persoonlijkheid. Een bijzondere persoonlijkheid. In het artikel staat vet gedrukt:

'Hadden wij maar een klein beetje van L.'

 

Maar klopt die opmerking wel helemaal, vraag ik me af. Met het ongeluk is iets vreemds zou je kunnen zeggen. Er mist als het ware iets, maar die persoonlijkheid zou precies kunnen zijn, wat er mist, vrees ik.

Laten we eerst naar het ongeluk kijken. Het was een eenzijdig ongeval. L. reed zelf van de weg af of bestuurde de auto op dat moment niet bewust en liet daardoor de auto van de weg afrijden. Simpel gezegd: vermoedelijk is hij gewoon in slaap gevallen.

De N34 staat bekend als een levensgevaarlijke weg. Het is een eindeloos lange tweebaansweg. Wat de weg zo gevaarlijk maakt zijn de tegenliggers. Zodra een tegenligger om een of andere reden op de verkeerde weghelft komt, kan er of een uiterst harde botsing ontstaan, of grote chaos. Maar in dit geval was er geen tegenligger.

De tweede reden waarom de weg zo gevaarlijk is, is dat het een relatief smalle weg is (je hebt slechts een enkele rijbaan voor jezelf) die eindeloos doorloopt. Het is dus een wedstrijd met je aandacht en concentratie. Je moet voortdurend alert blijven, maar juist als de weg stil is, is de weg ook erg eentonig.

Stel je rijdt van de weg af. Normaal gesproken geeft dat geen enkel probleem. Het is een smalle weg, maar de bermen zijn breed. In noodsituaties kun je dus probleemloos in de berm tot stilstand komen of eventueel uitwijken voor ontspoorde tegenliggers.

Maar als je slaaptekort hebt en onverhoopt in slaap valt, wat in die omstandigheid maar zo kan gebeuren als je daar niet heel erg voor waakt, wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Ik denk dus dat het een levensgevaarlijke weg is. Verder kun je misschien beter eerst even een dutje doen, als je slaaptekort hebt. En dan is er die cruise control nog. Rijden met de cruise control aan zou juist inspannender moeten zijn, maar helaas ziet lang niet iedereen dat zo.

Dan is er nog iets. Deze jonge man zette de auto op cruise control en voerde daarna al rijdend nog twee telefoongesprekken handsfree. Waarom de auto niet even ergens geparkeerd? Al rijdend gaan bellen is levensgevaarlijk.

De N34 heeft nog een bijzonderheid. De weg loopt door prachtige natuur. Het gevolg is dat er vrijwel ieder ogenblik een ree de weg kan oversteken. Als je je dat goed realiseert, jij rijdt 100 en zo'n ree is een fors gewicht dat opeens de weg kan overschieten, is er nog een extra reden om voorzichtig te zijn.

Ik vrees dus dat een bepaalde onbezonnenheid, een zekere mate van onvoorzichtigheid in dit geval eigenlijk de factor was, die het ongeval veroorzaakte.

Kan het de zooifactor (bevooroordeeldheid, de alfa-bètafactor) geweest zijn? Als je afgaat op het artikel in het Dagblad van het Noorden krijg je inderdaad die indruk.

Bevooroordeeldheid heeft veel negatieve aspecten. Dus als je verantwoord auto wilt rijden dan lijkt me dat geen goed ding. De attitude van een moderne straaljagerpiloot met 'check, check and recheck' lijkt volledig het tegenovergestelde.

Waar we dus voor een veilig verkeer naar moeten streven, is niet wat meer van L., maar wat minder.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten