vrijdag 13 januari 2023

Lezen met je gevoel of met je verstand?

 

 

In de Telegraaf van vandaag (12/1/2023) stond (zie mijn vorige blogpost) een paginagroot artikel op de T3 over het probleem van huurwoningen die te traag worden geïsoleerd door de eigenaar. Iets dat mij niet helemaal verbaast.

Het artikel is ingegeven door de Woonbond en het is geschreven door Marouscha van de Groep.

Ik laat hier het aangrijpende begin volgen.

'"Ik besta, maar ik leef niet," zegt de 51-jarige Sjefke Dooms met een sombere blik in zijn ogen. "Ik betaal  mijn rekeningen en mijn boodschappen en dan houdt het op. Leuke dingen zitten er al heel lang niet meer in. Eens in het half jaar mag ik van mezelf naar de kringloop om even tussen de dvd's te neuzen. Ik gooi in het weekend geen geld over de balk in het café, heb geen grote plasma-tv aan de muur, rook niet en heb geen huisdieren," vertelt hij vanuit zijn sociale huurwoning in Breda.

Zo'n vijf jaar geleden werd Dooms afgekeurd. "Ik weet wat mensen denken als ze types als ik zien: werkschuw tuig. Maar ik heb altijd zelf mijn broek opgehouden en werkte als lasser dertig jaar lang 60 tot 70 uur per week, totdat de pezen in mijn schouders door slijtage afscheurden. En kijk waar ik nu sta," verzucht hij. "Deze maand krijg ik mijn eindafrekening en hoor ik hoe hoog mijn nieuwe voorschot voor energie wordt. Slapeloze nachten heb ik ervan."

Een maand geleden besloot Dooms de stekker uit de grootste boosdoener te trekken: de 36-jaar oude boiler die er een slordige 3500 kilowattuur per jaar doorheen jaagt, wat gelijk staat aan het jaarlijkse stroomverbruik van een Nederlands huishouden met 3 personen. Dooms zocht contact met de wooncorporatie, die hem lieten weten dat hij zelf voor de kosten van een nieuwe boiler op zou draaien. "De woningbouw doet helemaal niets, behalve de huur opstrijken dan," stelt Dooms geërgerd.

Bij het Meldpunt Energie-alarm van de Woonbond zijn tussen 1 november en 5 januari 355 verhalen als die van Dooms binnengekomen van huurders in onzuinige woningen.'

 

Als je dit leest, ben je geneigd te zeggen: 'Het is wat!' Het is een aangrijpend verhaal. Iemand die moet rondkomen van een vermoedelijk kleine uitkering en dan dit! Maar als je het verhaal wat meer met verstand leest, vallen je een paar dingen op.

Mijnheer woont kennelijk alleen en heeft een oude, elektrische boiler. En die boiler vreet stroom. Maar liefst een 3500 kWh per jaar, schat hij. Bij de huidige stroomprijs kan dat snel oplopen tot een 3600 euro per jaar. Dat is 300 euro per maand voor warm water.

Maar moet je als alleenstaande man voortdurend je handen met warm water wassen? Moet je iedere dag beslist een warme douche? Ik zou me ook kunnen voorstellen dat je een of twee keer per week warm doucht en verder geen warm water gebruikt uit de boiler. Dus dan kan die boiler bijna steeds uit.

En moet je beslist warm douchen? Zelf douche ik altijd koud en dat is best lekker, zodra je eenmaal gewend bent. Dat is zelfs zo lekker, dat ik er niet aan moet denken om in 3 of 4 minuten te moeten douchen. Ik sta graag een klein kwartier me voor te spoelen, in te zepen, te borstelen en daarna af te spoelen. En dan nog even van het koude water na te genieten.

Dan is er nog iets, dat nogal vreemd is. Het Meldpunt van de Woonbond is voor problemen met de woning (https://www.woonbond.nl/meldpunt-energiealarm). Maar dit is geen probleem met de woning, dit is een probleem met de boiler. Als de boiler bij de woning hoorde, zou de verhuurder die -- als dat echt nodig was -- vervangen. Maar de verhuurder stelt, dat hij zelf desgewenst voor een andere boiler moet zorgen. Het ding hoort, zoals gebruikelijk, niet bij de woning. Vaak wordt het gehuurd van het energiebedrijf. In dat geval zullen die, indien nodig, voor vervanging zorgen.

Is er in dit geval wel echt een probleem met de boiler? Als je een keer warm wilt douchen, kun je het ding eerst aanzetten en later weer uit. Met een nieuwe boiler bespaar je dan dus niet echt, want het water moet in beide gevallen opgewarmd.

Dan is er nog iets. Dooms was lasser, hij weet dus echt wel iets van elektra. Die boiler kostte hem ieder jaar (uitgaande van de oude prijs) iets van 800 aan elektra per jaar. Dat is 65 euro per maand om warm te kunnen douchen. Je zou denken dat de man de stekker er dan wel iets eerder uitgetrokken zal hebben.

Bovendien is de man niet bepaald achterlijk, want de jaarafrekening komt binnenkort. Met andere woorden: hij wil optimaal profiteren van het prijsplafond voor energie en is daarom aan het begin van het nieuwe jaar overgestapt naar een andere energieleverancier.

We hebben ondertussen een hele lijst van punten die niet helemaal kloppen. Klopt het opgegeven verbruik van de boiler wel?

Milieucentraal (https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/grote-energieslurpers/) zegt dit:

'Een elektrische boiler (groter dan 20 liter) verbruikt in een gemiddeld huishouden bijna 1.800 kWh per jaar. Gerekend met de stroomprijs voor de lange termijn betaal je hiervoor zo'n 400 euro. En met de hoge stroomprijzen van nu kan dat oplopen tot wel 1.260 euro.'

Maar een verbruik in een gemiddeld huishouden van 1800 kWh is iets heel anders dan de 3500 kWh die mijnheer Dooms als alleenstaande nodig denkt te hebben om warm te douchen. Dus hoe hij bij dat vreemde getal komt? Joost mag het weten.

Het jaarlijkse warmteverlies van een 100 liter boiler (genoeg om heel uitgebreid te douchen) die het hele jaar aanstaat, kan oplopen tot wel 350 kWh. Dat is inderdaad nogal wat, maar kan nooit die 3500 kWh van mijnheer Dooms verklaren. (Of heeft mijnheer Dooms dat warmteverlies van de doorsnee boiler genomen en daar gemakshalve een nul achter gezet?)

Gelukkig valt aan dat warmteverlies simpel iets aan te doen en het is moeilijk voorstelbaar dat mijnheer Dooms als voormalig lasser dat niet zou weten. Je kunt het ding gewoon na-isoleren. Pak het ding lekker warm in en het warmteverlies wordt vrijwel nihil. Iets dat iedereen kan en mijnheer Dooms zeker.

Kortom: het is een 'prachtig' verhaal, dat diep ontroert, maar er klopt geen bliksem van.

 



 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten