zondag 22 januari 2023

Door gevaarlijke gekken omringd - 1

 

 

De titel van het boek is Door gevaarlijke gekken omringd. De auteur is Willem Frederik Hermans. Het gaat om een bundel met columns en dergelijke. Het boek bevat ook een interview met de auteur.

Ik moet bekennen dat de titel me onweerstaanbaar aantrok. Het gevoel omringd te worden door gevaarlijke gekken bekruipt me in deze samenleving zo af en toe. Als er dus iemand anders was, die dat gevoel van tijd tot tijd ook had . . . De bundel bleek antiquarisch nog verkrijgbaar.

Ik ontving een nog keurig uitziend exemplaar, maar zo af en toe had de eerdere lezer met potlood iets bijgeschreven. Commentaren waar ik me vaak wel in kon vinden.

Hermans geeft een eenvoudige rechtvaardiging voor de titel. Neem het verkeer. Wat is het probleem met het moderne verkeer? Je weet nooit helemaal zeker, wat die andere weggebruiker voor vreemds gaat doen.

Gisteren kwamen mijn vrouw en jongste dochter thuis van een uitstapje. Ze reden op de vierbaans, natuurlijk niet harder dan de 100 km die is toegestaan tegenwoordig. De vierbaans was rustig, op de linkerbaan was geen verkeer. Mijn dochter stuurde, mijn vrouw zat op de passagiersstoel.

Opeens werd mijn vrouw opgeschrikt. Een auto rechts, die met hoge snelheid inhaalde over de vluchtstrook. In de auto vier jongens van ongeveer 20, die heel erg grappig leken te vinden, wat ze aan het doen waren.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten